Find din lokale havemand

FIND DIN LOKALE HAVEMAND

  

SENESTE NYT


Artikler
  Du er her: Forside » Hus & Have » Mærkningsordninger gør livet sværere for allergikere

Mærkningsordninger gør livet sværere for allergikere

Kun i forvejen storsælgende produkter kan bære udgiften til forbrugermærker. Resultatet er, at mærkerne hæmmer produktudviklingen i stedet for at hjælpe forbrugeren til de mest miljøvenlige indkøb.

Der er ikke nogen garanti for, at produkter mærket med Svanen, EU-blomsten og eller andre mærker, også er de mest miljø- eller allergivenlige på markedet. Mange nicheprodukter, som tilbyder endnu bedre egenskaber, kan ikke bære de omkostninger, der er forbundet med mærkning, og vil derfor aldrig blive synlige for de forbrugere, der trænger allermest.

For nyligt har Astma- og Allergiforbundet sat fokus på vandfortyndbar indemaling, som trods miljømærkning med både det ene og det andet indeholder allergifremkaldende konserveringsmidler. For allergikeren er mærkningen derfor nærmest vildledende, hvor den burde være en hjælp til et liv med færre gener.

Udfordringen bliver ikke mindre af, at der ikke er garanti for, at de mest allergivenlige malinger overhovedet skal findes blandt de miljømærkede produkter. Det oplever Aabenraa-firmaet Rockidan, der importerer en række specialmalinger fra Tyskland, på nærmeste hold.

- Problemet er, at for eksempel maling uden konserveringsmidler henvender sig til en relativt snæver målgruppe, og sådan en maling vil altid være et nicheprodukt for os, forklarer administrerende direktør Jens Veibye Johansen, Rockidan. Den vil aldrig give en voldsom omsætning, så for os ville det være en ren underskudsforretning, hvis vi skulle bruge en masse penge på at få vores allergimaling og andre lignende specialprodukter miljø- eller allergimærket.

Mærkningsordningerne hjælper de forkerte
De forskellige mærkningsordninger svinger meget i ?pris?, men generelt skal man regne med tilbagevendende udgifter til at få kontrolleret produktet, et årligt abonnement for at være med i ordningen og som regel også en procentdel af omsætningen for produktet. I nogle sammenhænge vil man kunne slippe med 20-25.000 kr., i andre vil helt op mod 100.000 kr. ikke være urealistisk.

- Selvfølgelig er det OK, at omkostningerne ved en mærkning skal dækkes, men lige så snart der kommer ?-ordning? bag på, så får man altså fornemmelsen af, at vi skal holde gang i en hel branche i stedet for at hjælpe kunderne med at vælge kvalificeret, siger Jens Veibye Johansen. Og for en allergiker må det da være lidt underligt at opleve, at hans eller hendes interesseorganisation bruger kræfterne på at tjene penge på en ordning i stedet for bare at formidle andres erfaringer med f.eks. maling til den bredest mulige skare, uddyber Rockidan-chefen.

Selv svanen får grimme ællinger
Alle mærkningsordninger har til formål at koge en uoverskuelig mængde information ned til et let forståeligt tal, billede eller stempel. Men virkeligheden er aldrig entydig, og enhver forsimpling indebærer en frasortering af information, som måske er afgørende for en bestemt del af forbrugerne. F.eks. tæller titandioxid i maling ned i forbindelse med Svanemærket, fordi det kræver mere energi under fremstillingen. Men netop dette stof er i nogle malinger med til at nedbryde sundhedsskadelige stoffer i boligen som for eksempel formaldehyddampe fra byggematerialer, møbler og tæpper.

- Det er og bliver æbler og pærer, man forsøger at sammenligne, siger Jens Veibye Johansen, der ikke ser nogen vej uden om mere kritiske forbrugere. Vi er nødt til hver især at opstille vore egne kriterier og selv vælge andre fra, for der findes desværre ikke valg, der er entydigt rigtige for alle. Du kan have fokus på miljøvenlighed, allergi, energi, ergonomi, økologi, tid, pris og en hel masse andet, men ikke på én gang. Og det hjælper et fint lille mærke ikke på, selv om det kunne være bekvemt, konstaterer Jens Veibye Johansen.
 
NYESTE


SENEST OPDATEREDE



MEST BRUGTE



MINDST BESØGTE



HÅNDVÆRKER


Seneste Søgninger


Privacy Policy